De Nature Herba -- Penis terasa nyeri saat buang air kecil? Cecair yang jelas dari zakar dan haba di hujung zakar semasa BAK? Jangkitan saluran kencing lelaki? Apakah ini yang saat ini tengah Anda hidapi? Bila Anda ada hubungan seksual yang beresiko atau Anda kerap melancap, semua tanda tu boleh jadi adalah penyakit gonorea. Siapa pun yang aktif secara seksual dapat terkena gonorea. Gonorea dapat menyebabkan komplikasi yang sangat serius ketika tidak diobati, tetapi senang disembuhkan dengan obat yang tepat.

Apa Yang Gonorea? 
Gonorea sering disebut juga dengan kencing nanah atau kencing kotor. Infeksi yang disebabkan oleh bakteri Neisseria gonorrhoeae ini dapat menginfeksi laki-laki dan perempuan. Gonorea dapat menyebabkan infeksi pada alat kelamin, dubur, dan tenggorokan. Pada wanita, gonore juga dapat menginfeksi serviks. Statistik kesehatan terbaru menunjukan, bahwa 87% daripada gonorrhea sekarang ini diderita oleh kaum gay. Baca Juga Gonorea dan HIV

Penis Terasa Nyeri Saat Buang Air Kecil 

Bagaimana Jangkitan Gonorea?
Anda boleh mendapatkan gonorrhea dengan melakukan hubungan seks vagina, dubur, atau oral dengan seseorang yang mengalami gonorrhea. Seorang wanita hamil dengan gonorea boleh memberi jangkitan kepada bayi semasa melahirkan anak.

Tanda-tanda dan gejala jangkitan gonorea pada lelaki termasuk:
⧫ Penis merasakan kesakitan semasa kencing
⧫ Kencing tak lawas
⧫ Keluar seperti nanah dari hujung zakar
⧫ Kesakitan atau pembengkakan dalam satu testis
⧫ Terbakar apabila anda buang air kecil
⧫ Cecair putih, kuning, atau hijau dari zakar anda

Kebanyakan wanita dengan gonorrhea tidak mempunyai sebarang gejala. Walaupun wanita mempunyai simptom, mereka sering ringan dan boleh disalah anggap sebagai jangkitan pundi kencing atau vagina. Wanita dengan gonorea berisiko mengalami komplikasi serius dari jangkitan, walaupun mereka tidak mempunyai gejala.

Gejala pada wanita boleh termasuk:
⧫ Sensasi yang menyakitkan atau terbakar apabila membuang air kecil
⧫ Keputihan berbau busuk
⧫ Keputihan macam ketulan keju
⧫ Keputihan berwarna kuning kehijauan
⧫ Pendarahan faraj antara tempoh.
⧫ Sakit time hubungan seksual.

Bolehkah Gonorea Disembuhkan?
Ya, gonorea boleh sembuh dengan penjagaan yang betul. Adalah penting bahawa anda mengambil semua ubat yang ditetapkan untuk mengubati jangkitan anda. Ubat untuk gonorrhea tidak boleh dikongsi dengan sesiapa sahaja. Walaupun ubat akan menghentikan jangkitan, ia tidak akan merosakkan kerosakan kekal yang disebabkan oleh penyakit ini.
Ubat Rawatan Penis Terasa Nyeri Saat Buang Air Kecil
Ubat Rawatan Penis Terasa Nyeri Saat Buang Air Kecil 
Komposisi 
Tiap kapsul mengandung exstrak yang setara dengan : 
Orthosiphon stamineus folium 1250mg
Imperata cylindrica rhizoma 625mg 
Andrographis paniculata folium 625mg 
Lumbricus rubellus extract 500mg 
Habattussauda 500mg

Farmakologi
  1. Orthosiphon stamineus folium ( Cat's whiskers / Bunga Misai Kucing). Berfaedah menyembuhkan masalah pundi kencing, Oleh kerana Bunga Misai Kucing boleh membersihkan traktat dan menjadikan sistem berfungsi dengan lebih mudah, faedah-Bunga Misai Kucing adalah sangat berkesan dalam memerangi jangkitan pada pundi kencing dan juga mencegah masalah pundi kencing yang berlaku pada masa akan datang. Faedah lain boleh membantu mencegah merawat Penis Terasa Nyeri Saat Buang Air Kecil  supaya tidak menjadi lebih buruk, kerana tumbuhan ini mengandungi sebatian seperti phenol dan asid caffenic.
  2. Andrographis paniculata folium (Sambilata). Menurut beberapa kesusasteraan, tumbuhan pahit tradisional ini digunakan untuk keradangan, disiplin, gonorea, penawar, demam, gatal-gatal, kencing manis, tonik, penyakit telinga, eksim, apendis, pembersih darah, dsb. Tumbuh-tumbuhan Sambilata digunakan untuk Penis Terasa Nyeri Saat Buang Air Kecil , mencegah pembentukan keradangan, air kencing licin, mengurangkan haba badan (antipiretik), ubat cair putih, kencing manis, dan pendedahan kepada toksin. Sebatian kalium memberikan keberkesanan untuk mengurangkan tekanan darah.
  3. Imperata cylindrica rhizoma ( Ilalang ). Imperata mengandungi imparanene, asid sitrik, asid malik, glukosa, fernerol, saponin, esin, silidrin, alkali, dll. kandungannya dapat membantu mengekalkan tubuh yang sihat. Atas sebab itu, biasanya tumbuhan buluh ini digunakan sebagai ubat tradisional. Mengubati gonorea,Mengubati buang air kecil secara berterusan atau pergerakan usus yang kerap dan juga Sebagai ubat pelepasan faraj.
  4. Ekstrak Lumbricus rubellus ( Cacing tanah). Cacing tanah mempunyai kekebalan humoral serta mekanisme selular. Cacing tanah mengandungi lebih daripada 40 protein dan bertindak sebagai agen biologi seperti aktiviti antimikrob, proteolitik, sitolitik, hemolitik, tumorolitik, hemagglutinat, dan mitogenik. Cacing tanah dimasukkan dalam invertebrata atau biasanya dirujuk sebagai invertebrata. Dalam hasil kajian, juga disebutkan bahawa cacing tanah mempunyai sebatian aktif yang memainkan peranan dalam melumpuhkan bakteria yang menyebabkan cairan putih gonorea dan siplis.
  5. Habbatussauda. Mengandungi pelbagai nutrien yang baik untuk kesihatan, seperti karbohidrat, protein, lemak sihat termasuk asid oleik dan asid linoleik, kalsium, serat, besi, natrium, kalium, antioksidan dan mempunyai kesan anti-radang. Habbatussauda  mempunyai ciri-ciri antibakteria dan antiviral. Ini terbukti dari kajian yang menunjukkan bahawa ubat herba ini mampu membasmi virus yang menyebabkan hepatitis C, HIV, Gonorea dan siplis. Habbatussauda  juga seolah-olah menghalang pertumbuhan bakteria dan kulat, jadi ia dianggap mampu menangkis jangkitan.
Kami Menasihati Pesakit 
Rawatan gonore (gonorea) dijalankan selama 2 minggu hingga 1 bulan. Dengan rawatan ini, umumnya (97.45%) gonorea sembuh dan hampir sembuh untuk gonorea berulang dan kronik.

Penis Terasa Nyeri Saat Buang Air Kecil 

Gonorrhea Adalah Tahan Antibiotik
Bukan rahsia lagi bahawa gonorrhea dapat disembuhkan dengan antibiotik. Tetapi penggunaan antibiotik tidak sepatutnya sewenang-wenangnya. Antibiotik mesti menggunakan preskripsi doktor. Ia menjadi lebih sukar untuk merawat gonorrhea, kerana gonorea tahan terhadap peningkatan gadah. Sekiranya gejala anda berterusan selama lebih daripada beberapa hari selepas menerima rawatan, anda perlu kembali ke pembekal penjagaan kesihatan anda untuk semakan awal.

Pencegahan Gonorea
Pencegahan menjadi lebih penting kerana kita tahu bahawa antibiotik tidak boleh menyembuhkannya. Gonorrhea boleh menjejaskan semua peringkat umur dan semua orang perlu memberi perhatian kepada kesihatan seksual mereka. Gonorrhea adalah salah satu penyakit yang paling umum di dunia. Sekiranya tidak dirawat, gonorea boleh membawa kepada komplikasi kesihatan yang tidak boleh diubati di kalangan lelaki dan wanita. Sekian entry kami, semoga berfaedah untuk Anda dan keluarga. Salam Sehat De Nature.
 
Top